Важливі навички, які розвиває STEM-освіта
Опубліковано 29 Липень 2025 о 10:00
Блог Діти в місті Запоріжжя > Важливі навички, які розвиває STEM-освіта

Photo: Діти в місті
STEM-освіта стрімко стає одним з ключових трендів у сучасному навчанні дітей. Вона поєднує різні напрямки в єдину систему, орієнтовану на практичні навички та вирішення реальних завдань. «Діти в місті» поспілкувалися з представниками освітнього середовища, щоб дізнатися, які критично важливі навички дає STEM-освіта, і чому варто обирати саме її.
Поєднання теорії та практики
Директорка Київського ліцею «КІТЕРРА» Аліна Ульянова пояснює, що звичні предмети шкільної програми здебільшого тренують конкретні прикладні навички. На математиці вчаться рахувати і розв’язувати задачі, на заняттях з мови – писати грамотно і висловлювати думки. Найбільша цінність STEM-освіти в розвитку універсальних навичок, таких як розв’язання проблем, критичне мислення, співпраця в команді.
«Наприклад, класична STEM-задачка: запрограмувати колісного робота M-bot слідувати маршруту. Одразу зрозуміло, що потрібно скласти до купи багато елементів пазла: трохи фізики, щоб збагнути як робот відрізняє кольори. Трохи електротехніки, аби заживити і увімкнути Валлі. Не обійтись без алгоритмів і програмування, адже M-bot сприймає команди лише на зрозумілій йому машинній мові. Тож підлітки інтегрують знання з різних сфер, відкидають неробочі схеми, сперечаються одне з одним, аргументують свою думку. І, зрештою, робот їде заданим маршрутом», - розповідає експертка.
За її словами, реальне життя не таке логічне і послідовне як математика або фізика. В реальності ми стикаємося з комплексними проблемами, де потрібні універсальні навички. На таких маленьких практичних STEM-проєктах діти у КІТЕРРІ можуть підготуватися до майбутнього і відчути драйв та смак технології, науки, інженерії.
Коли варто знайомитися зі STEM?
Академічний директор науково-дослідницької школи «Базис» Віктор Задоянний наголошує, що ми живемо в науково-технічній цивілізації. Щоб досягнути успіху або принаймні комфортно жити, бажано розуміти, за якими законами працюють різноманітні пристрої.
«Наприклад, багатьом довелося купувати безперебійні джерела живлення й розбиратися, що таке «чиста синусоїда», і якої потужності достатньо, щоб живити той чи інший прилад. Для цього потрібне базове ядро знань, на яке можна прищепити нове. А також уміння читати технічну літературу й робити розрахунки за формулами», - ділиться спостереженнями Віктор.
За його словами, починати знайомство з елементами STEM варто вже з молодшої школи, щойно пізнавальна функція стає провідною над ігровою.
«У нашій школі є курс Science з першого класу. Це, по суті, переосмислена програма Cambridge Primary, адаптована до українських реалій та доступного обладнання. Також важливою є участь у STEM-спільноті: наші учні 1–4 класів беруть участь у міжнародному конкурсі Gizmos, де потрібно промоделювати явище, розібратися в ньому та пояснити іншим», - розповідає директор.
Новий підхід до навчання
Засновник та власник IT Академії Hashtag, викладач, розробник з багаторічним досвідом у сфері ІТ Дмитро Пиріжок зазначає, що STEM – це новий підхід до навчання, який готує дітей до життя в сучасному світі, де технології розвиваються зі швидкістю світла.
За його словами, STEM формує вміння думати, без шаблонів та нав’язливих переконань, розв’язувати реальні завдання, працювати в команді, експериментувати. А ще уміння досліджувати, аналізувати, обговорювати, презентувати свої ідеї та не боятися помилок. І все це за допомогою технічних навичок в програмуванні, логіці, цифровій грамотності та інженерному мисленні.
«З моєї практики викладання, можу впевнено сказати, що діти, які з раннього віку пробують розвиватися в IT, набагато впевненіше орієнтуються в сучасному світі. Навіть у 5-6 років можна вже закладати основи: досліди з водою, магнітами, будування з LEGO, прості логічні задачі. Це захопливо та мега цікаво для маленьких дослідників», - зазначає експерт.
В Академії Hashtag є програми для дітей від 7 років, де вони знайомляться з різноманітними програмами, комп’ютером та логікою програмування, вчаться створювати власні ігри та знайомляться з цифровим етикетом.
Що формує STEM-освіта?
Керівник навчально-методичного відділу АнтиШколи Тетяна Літинська зазначає, що сучасний світ з його автоматизацією, цифровими технологіями, штучним інтелектом вимагає від нових поколінь зовсім інших навичок, ніж раніше.
STEM-освіта формує:
- Критичне мислення. Діти вчаться аналізувати, ставити запитання і самостійно знаходити відповіді.
- Креативність. Це нові ідеї, винаходи та свіжий підхід до розв’язання задач. Діти вчаться мислити нестандартно.
- Вміння працювати у команді. Більшість STEM-завдань передбачають співпрацю. Діти розвивають емоційний інтелект, чого так бракує в сучасних умовах онлайну.
- Технічна грамотність. Знання у сфері технологій, програмування, робототехніки та інженерії реально відкривають шлях у майбутнє.
- Розв'язання проблем. Через практичні завдання діти потроху звикають шукати рішення справжніх викликів.
За словами Тетяни Літинської, більшість професій, які з’являться в найближчі 10-15 років, ще навіть не існують. Але всі вони будуть так чи інакше пов’язані з технологіями, аналітикою, розробкою або наукою. STEM-освіта формує гнучкий і адаптивний розум, готовий до будь-яких змін.
«У АнтиШколі ми впроваджуємо STEM-напрям як частину навчання. Ми вважаємо, що ідеальний вік для старту вже з 5–6 років. У цьому віці дитина активно досліджує світ, ставить питання. Це саме той момент, коли природна цікавість ідеально поєднується з основами STEM: логікою, спостереженням, експериментами, конструюванням», - зазначає експертка.
В АнтиШколі інтегрують STEM-елементи в ігровій та практичній формі навіть для найменших:
- 5-7 років – через логічні задачі, ігри на розвиток алгоритмічного мислення, міні експерименти з підручних матеріалів.
- молодші школярі – курси з логіки, математики та IT з елементами візуального програмування (наприклад, Scratch).
- 10+ - більш складні проєкти, робота з основами Python, реальні задачі з життя, пов’язані з екологією, технікою, медіа.
STEM – майбутнє освіти
Директорка ПЗЗСО І ступеня «Республіка Кідс» Катерина Сізоненко зазначає, що STEAM-концепція займає провідну позицію в освіті та закладає вектор для формування нових професій майбутнього.
«Когнітивні, соціально-комунікативні та метапредметні навички є критично важливими у XXI столітті, їх необхідно розвивати у дітей з молодшого шкільного віку, готуючи вже з малечку до успішного професійного майбутнього. Вікова доступність STEM-освіти полягає у її гнучкості, адже перші кроки дитини можуть бути у виготовлені морозива за допомогою солі, малюванні невидимими чорнилами, створенні голограмного проєктора зі смартфона або метеостанції з соснових шишок», - розповідає директорка.
У школі «Республіка Кідс» впроваджено STEAM-концепцію, яка успішно реалізується з 1 класу. Учні у доступній формі опановують наукову грамотність, формують позитивне ставлення до вивчення точних і природничих наук. На заняттях діти вчаться працювати з різноманітним обладнанням, висаджують рослини у гідропонних установках, досліджують електрику та магнетизм, виготовляють pH-індикатори з натуральних інгредієнтів, створюють роботизовані руки, виконують проєкти з АІ.
Заступниця директора STEAM ШКОЛИ КМDШ ГРАНD Ірина Лемесєва додає, що саме формування критичного, системного та екологічного мислення, навички роботи в умовах невизначеності, міжгалузевої комунікації, керування проєктами, які формує STEM-освіта, робить дітей конкурентоспроможними в сучасному світі.
«В мережі КМDШ ми реалізуємо STEM і навіть STEAM-підходи з садочка, відповідно до віку: від елементарних експериментів і вирощування рослин з дошкільниками до наукових проєктів і профільних інтегрованих курсів в старшій школі», - пояснює Ірина.
Вам може сподобатися наша стаття: Що таке STEM-освіта і чому вона потрібна дітям уже зараз